ciasteczkaWażne: Pozostawiamy ciasteczka

Góry Izerskie

Góry Izerskie na wyciągnięcie ręki

Góry Izerskie -  na narty, na rower, na pieszo, na koniu

« strona główna

Atrakcje

Bezpiecznie

Bliżej gór

Na śniegu

Na wózku

Rowerem

Wędrówki

Wieże widokowe

Zdrowie & SPA

 

start  » Na wózku  » Trasy turystyczne dla niepełnosprawnych na wózkach w Jizerských horach  » Jak korzystać z tras dla wózkowiczów

Warto wiedzieć

175_421.jpg

2012-03-15

Artystyczna Galeria Izerska

Od niej warto rozpocząć izerską wędrówkę. Ocalona od ruiny, w nowoczesny sposób prezentuje izerską mozaikę kulturową w zabytkowym wnętrzu

 

Aktualizacja: 2011-01-10

Jak korzystać z tras dla wózkowiczów

Pionierzy, którzy wyruszyli na izerskie szlaki na wózkach nie korzystali z pomocy profesjonalistów. Przy wytyczaniu tras podstawową wskazówką była mapa Jizerských hor wydana przez spółkę Geodézie a.s. Współpracowali ze znanym libereckim "wózkarzem" i sportowcem Jiřím Jiroudkem

Trasy są podzielone wg trudności. Doborem koloru do trudności kierowały różne przesłanki. W żadnym przypadku kolor trasy nie oznacza, że cała trasa jest jednakowo trudna. Głównym wyznacznikiem jest oczywiście profil trasy, ale i na łatwych występują odcinki trudniejsze (na szczęście w niewielkim zakresie). Trudność trasy jest uwarunkowana także nawierzchnią dróg, po których będziecie się poruszać (asfalt, szuter, piasek, betonowe płyty, leśne drogi) i przypadkowymi przeszkodami, które mogą Was na drodze spotkać (rowki odwodnieniowe, zamknięty szlaban itp.).

Numery tras wynikają z ich sukcesywnego opisywania i oznaczania, liczby więc nie muszą oznaczać kontynuacji, mimo że trasy są blisko lub się krzyżują.

Kolorowe oznaczenia wyrażają symbolicznie ich układ-trudność:

  • niebieska (symbolizuje równą powierzchnię wody) oznacza trasę najlżejszą
  • zielona (symbolizuje górskie łąki i pastwiska) oznacza trasy średnio ciężkie
  • czerwona (symbolizuje przestrogę i "górskie szczyty") oznacza trasę trudną lub tylko trudne odcinki powyższych tras

Ponieważ członkowie Mobility nie użyli żadnych wysokościomierzy i nie zmierzyli nachyleń, starali się w wyrazić słownie charakterystykę drogi i jej trudność.
Zastosowali następujące określenia na stopnie trudności:

  • równia (komentarz chyba zbędny) - czasem może być umiarkowanie "falista"
  • bardzo umiarkowany wznios/spad - tylko małe podjazdy czy zjazdy, z reguły dłuższe odcinki
  • umiarkowany wznios/spad
  • wznios/spad - trochę trudniejsze odcinki różnej długości
  • ostry wznios/spad - dość trudne, z reguły krótkie odcinki
  • bardzo ostry wznios/spad - bardzo trudne odcinki, raczej krótkie i bardzo strome albo bardziej umiarkowane ale długie

Przytoczone określenia mogą niektórym nie odpowiadać. Liczymy na to, że przyczynicie się do ich poprawienia - np. poprzez przejazd z turystycznymi odbiornikami GPS i wyznaczeniem precyzyjnego profilu tras.

Na rozdrożach trasy są oznaczone plastikowymi znakami w wymienionych kolorach o wym. 10×20 cm ze strzałkami i emblematem wózka, z logiem Mobilita i ewentualnie logiem sponsora, który wziął udział w wyznaczeniu trasy.
Przebiegi tras są oznaczone tarczami odpowiedniego koloru o wielkości 10×10 cm z emblematem wózka. Aktualnie wszystkie trasy są poprowadzone zbieżnie z trasami turystycznymi, więc znaki (kolor nie musi być oczywiście zgodny) szlaków turystycznych są pomocną wskazówką.

Każda z tras ma swój punkt startowy, tj. miejsce odkąd była wytyczana i miejsce zakończenia (nie musi być identyczne ze startem).

Miejsca, dokąd możecie (albo musicie) dotrzeć, abyście się dostali na trasy:

Bedřichov

  • parking (dozorcy nie są zbyt pobłażliwi i skasują Was bez względu na oznaczenie auta znakiem niepełnosprawnego pełną taryfą)
  • pensjonat Bismark
  • parking przy Lesní chaty (tylko z wypożyczaną kartą i oznaczeniem Mobility)

Nová Louka (tzw. Šámalka)

  • parking należy do dzierżawcy, dogodny dostęp z Bedřichova koło Lesní chaty po szosie oznaczonej zakazem wjazdu (dozwolony dla gości pensjonatu Nová Louka)

Královka

  • 2 parkingi pod restauracją, dostęp z Bedřichova koło Lesní chaty po szosie

Smědava
całorocznie

  • przez Liberec i Frýdlant, Hejnice i Bílý Potok pod Smrkem

w sezonie letnim

  • przez Janov, Lučany, Tanvald, Desnę i zaporę Souš
  • przez Královkę, Josefův Důl, Jiřetín pod Bukovą, Desnę i zaporę Souš

Przygotowując sobie trasę weźcie pod uwagę:

  • sumę całkowitą odległości
  • odległości między pojedynczymi odcinkami
  • punkty orientacyjne
  • nawierzchnia jezdni lub drogi
  • profil terenu z kolejnymi punktami

PAMIĘTAJCIE! Najważniejsze jest Wasze bezpieczeństwo. Przed wyprawą musicie sobie uświadomić, że jedziecie w góry. Rozsądnie oceńcie własne możliwości i zdolności> Sprawdźcie dokładnie w jak daleką trasę się wybieracie, oraz drogę powrotną. Powrót po tej samej drodze nie musi być zawsze być łatwiejszy, nawet gdyby do miejsca startu było bliżej.

Dlatego dokładnie przeczytajcie opisy tras. Niebędącym sportowcami ZALECAMY wyjazd na trasy z towarzystwem - zwłaszcza tam, gdzie są trudne odcinki (długi podjazd, ostry podjazd i zjazd, rowki odwodnieniowe itd.).

Opracowanie Arkadiusz Lipin

Tagi:  ·niepełnosprawni ·wózek inwalidzki ·trasy dla niepełnosprawnych

Zobacz także

Jakuszyce - Orle zielonym i żółtym szlakiem
Trasa 1 - Jizerske hory na wózku
Trasa 8 - Jizerske hory na wózku

drukuj

Sam zobacz

2011-01-10

Izerska Łąka (Große Iserwiese) »

10_40.jpg

Prehistoryczna równina, wyniesiona przez ruchy tektoniczne na wys. 840-880 m n.p.m., utworzyła rozległą i urokliwą śródgórską łąkę. Tak powstał jeden z najpiękniejszych i najciekawszych zakątków Gór Izerskich

 

realizacja: www.lipin.art.plLipin

 « start | ↑ góra | « cofnij

www.izerska.pl